Witamina A dobra na oczy

Witamina A dobra na oczy

Witamina A inaczej zwana retinolem, należy do grupy witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach. Jej produkcja w organizmie człowieka jest niewystarczająca w stosunku do zapotrzebowania, dlatego też związek ten musi być dostarczony z zewnątrz – z innymi pokarmami.

Witamina A to także jej pochodne - retinal, kwas retinolowy. Związki te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wielu układów i narządów. Wspomniany kwas retinolowy wpływa na wzrost komórek, natomiast retinal odpowiedzialny jest za adaptowanie wzroku do widzenia w ciemnościach. Retinal znajuje się w barwniku – rodopsynie, dzięki której nasz wzrok jest w stanie dostrzec więcej przy małym oświetleniu.

Jakie są jej źródła występowania? Retinol (różne formy chemiczne) występuje tylko w produktach zwierzęcych, szczególnie bogatym jego źródłem jest wątroba wołowa. Produkty dostarczające retinol to także oleje rybne, margaryna i masło.

Warto pamiętać, że nie tylko produkty zwierzęce dostarczają nam tej drogocennej witaminy. W jarzynach występuje ona pod postacią prowitaminy – b-karotenu. Ten żółty barwnik roślinny znajduje się głównie w marchewce, jednak warto urozmaicać dietę także o warzywa liściaste (sałata, kapusta), pomidory czy brzoskwinie.

Warto zadbać o dietę obejmującą produkty o dużej zawartości witaminy A, ponieważ jej niedobory powodują poważne konsekwencje zdrowotne. Początkowa suchość skóry i spojówek oczu może przerodzić się w „kurzą ślepotę” a nawet utraty wzroku. Niedobór witaminy A wpłynąć może na obniżenie odporności. Niebezpieczne dla zdrowia są również nadmiary tej witaminy (często wina suplementów) objawiające się utratą apetytu, osłabieniem, nudnościami, wymiotami, bólem głowy, krwotokami czy samoistnymi złamaniami kości.

 

reklama

SIŁOWNIA

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl